Je podnikanie lepšie ako zamestnanie?

Už niekoľko rokov sa pohybujem medzi ženami podnikateľkami. Mnohé majú kanceláriu, ale mnohé pracujú z domu a musia skĺbiť prácu so starostlivosťou o deti a rodinu.

Okolie si väčšinou predstavuje, že keď pracujete z domu, tak sa máte super.

Vstávate kedy chcete, ľudia si väčšinou predstavujú, že asi okolo desiatej, potom si dáte v pyžame kávu a niečo málo porobíte. Idete niekam na obed a poobede sa stretnete na pracovnej schôdzke v peknej kaviarni a takto príjemne vám ubieha čas. To sú veľmi skreslené predstavy okolia.


Realita je ale kruto iná.

Kým v práci ste sa venovali iba konkrétnej pracovnej náplni, ako živnostník musíte okrem svojej práce viesť aj kancelársku agendu, riešiť vzťahy s dodávateľmi a spolupracujúcimi firmami, robiť si reklamu a hľadať zákazníkov. Viesť účtovníctvo a každú zmenu a potvrdenie vybaviť na úradoch. Pritom sa neustále vzdelávať v podnikaní aj vo svojom obore a sledovať zmeny v legislatíve.


Deň má však stále iba 24 hodín.

Takže pracovný deň začína skoro ráno a často končí v noci. Aj hodne neskoro v noci. Lebo keď prídete od klienta, zo stavby, alebo od dodávateľa, musíte prísť domov a začať premýšľať nad zadaním klienta, potom skicovať, navrhovať, kresliť, potom vybaviť e-maily, zároveň vám zvoní kopec telefonátov, atď…

Samozrejme čas letí a medzitým prídu domov deti s ktorými sa učíte, manžel ktorý chce jesť, takže samozrejme musíte aj navariť a upratať. K faktúram, účtovníctvu a vzdelávaniu si sadáte večer. Často vtedy dokončujete aj prácu na návrhoch, lebo až vtedy máte konečne pokoj a kľud na sústredenú prácu.

V okolí počujem občas vety, že služby, ktoré si dizajnér naúčtuje sú drahé. „Veď nejaký študent mi to nakreslí za 50,- eur, tak ako to, že štúdio, alebo dizajnér chce za návrh 250,- eur?“

Nik si ale neuvedomí, že cena služby nie je iba cena materiálu, alebo vaša hodinovka. Musíte si tam zarátať aj čas, kedy ste hľadali najvhodnejšie riešenie a nápad, kedy ste skicovali a zahadzovali nevhodné riešenia do koša. Zarátať náklady na dopravu (keďže musíte navrhovaný priestor vidieť a zamerať, väčšinou na vlastnom aute), potom idete do predajne vybrať najvhodnejší dizajn podlahy a k nemu dolaďujete nábytok a farby (čo sa nedá od počítača, alebo len z katalógu, kde sú obrázky skreslené).

To sú zase hodiny času a prevezené kilometre, alebo kreslíte ďalšie hodiny návrh na výkonnom počítači a programy v ktorých pracujete sú drahé a musíte si pravidelne priplácať aktualizáciu, atď., atď. To všetko sa premietne do ceny.

Lebo nie ste charita, ste podnikateľ a musíte uživiť nielen seba, ale aj firmu.

To sú všetko vaše podnikateľské náklady, na ktoré si musíte zarobiť. K tomu treba prirátať samozrejme dane, odvody, platby za telefón, elektriku, poistenie a rôzne školenia. Toto všetko si však už klient neuvedomuje.

Áno možno nejaký študent, alebo samozvaný dizajnér, ktorý si iba popri práci privyrába si naúčtuje iba svoj čas a často ani to nie. Ale skutočne chce klient zveriť svoje budúce bývanie a teda svoje pohodlie a zdravie amatérovi, ktorý sa na počítači s nábytkom a farbami iba hrá? Ktorý nerieši vhodnosť ergonómie, kvalitný pôdorys a nepremýšla o koncepcii návrhu v celku tak, aby celý byt pôsobil harmonicky a ucelene a hlavne prakticky a pohodlne?

Aj s tým sa často stretávame. Ale ak klient šetrí na sebe a svojom živote, tak to potom nie je vhodný klient. Je to ako keby si pacient vybral miesto operácie, že zhltne dva paralény. Tak to ale nefunguje.

A preto je práca dizajnéra často aj prácou psychológa.

Klienta treba nielen pochopiť ale aj naviesť správnym smerom, lebo keď mu dodávame svoje služby, tak mu vlastne zlepšujeme jeho budúce bývanie a život na mnoho ďalších rokov. Postaviť dom tiež nedáme študentovi, ale majstrovi, ktorý už má skúsenosti. A to si musí klient uvedomiť.

Dobrý návrh nie je iba kresba na papieri. Je to oveľa viac.

Tým pádom sa človek, ktorý pracuje sám na seba stáva aj psychológom a školiteľom. Musí klienta osloviť, zaujať a presvedčiť o správnosti návrhu. Hlavne vtedy, ak klient požaduje veci, ktoré dizajnér vie, že by neboli dobrým riešením.

Takže nie je to také ideálne, ako to vidí okolie. Práca z domu nie je kľud a pohoda. Peniaze, ktoré zarobíte nie sú celé vaše, ale veľkú časť z nich odvádzate ďalej, alebo z nich platíte réžiu podnikania.

No a samozrejme okrem svojej práce musíte byť aj účtovník, stratég, manager, PR a vizionár a discilinovaný pracant. Musíte si dávať ciele a tie sa snažiť dosiahnuť, ak chcete stále v podnikaní rásť.

Podnikanie nie je len o slobode, ale aj o zodpovednosti a neustálom vzdelávaní. O plánovaní a dosahovaní cieľov. Je však aj o dobrom pocite, že dokážeme ľuďom okolo pomôcť svojimi radami a službami, pretože o bývaní a hlavne kvalitnom bývaní vieme veľa.

Napriek tomu si podnikanie vyberá za svoj životný cieľ stále viac žien. Nechcú byť zviazané v zamestnaní, ale chcú si svoj život tvoriť samé. A to je veľmi dobre, lebo veľa žien má v sebe dary a talenty, ktoré dokážu iným v ich starostiach a problémoch pomôcť.

Takže ich podnikanie má veľký presah. Nielen vytvoria potrebnú službu, ale ňou ešte aj ovplyvňujú a zlepšujú životy ostatných. Vtedy sa podnikanie stáva poslaním a životným naplnením. Vtedy nedostatok kľudu a pohody pri práci vyváži fakt, že naša práca má hlboký zmysel.

Práve preto sa venujem aj pomoci začínajúcim dizajnérkam urobiť ten rozhodný krok a rozbehnúť svoju vlastnú kariéru. Už o pár dní začínajú tieto kurzy:

online kurz TRÉNING NAVRHOVANIA INTERIÉRU s dizajnérkou

V ňom si vyskúšate reálne zadania od klientov a zistíte, či na navrhovanie máte, alebo nie, kde máte ešte medzery a slabiny.

A na jeseň sa otvorí online kurz AKO ROZBEHNÚŤ KARIÉRU DIZAJNÉRA

V ňom vám ukážem moju cestu, ako som v zrelom veku vykročila za svojim snom a odišla zo zamestnania a začala podnikať. Ako sa prezentujem, kde hľadám klientov, ako si stanovujem cenu za návrhy, s kým a ako spolupracujem a vlastne celú moju cestu, ako som postavila svoju firmu a úspešne podnikám už osem rokov.

Slávka Ramsová
Dizajnérka, zakladateľka Akadémie kreativity a dizajnu a lektorka. Pomáha ženám vytvárať krásne a harmonické domovy, alebo ich naučí, ako to dokážu aj samé.
Vytvorila pre ženy úspešný online kurz Interiérového dizajnu Je autorka kníh 13 tipov dizajnéra ako si vytvoriť krásny domov v ktorej Vám poradí, ako si sami vytvoríte svoj útulný a harmonický domov.
a pre budúce dizajnérky otvorila prémiové štúdium interiérového dizajnu. Jej príbeh si môžte prečítat tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.