Už niekoľko rokov sa pohybujem medzi ženami podnikateľkami. Mnohé majú kanceláriu, ale mnohé pracujú z domu a musia skĺbiť prácu so starostlivosťou o deti a rodinu.
Vstávate kedy chcete, ľudia si väčšinou predstavujú, že asi okolo desiatej, potom si dáte v pyžame kávu a niečo málo porobíte. Idete niekam na obed a poobede sa stretnete na pracovnej schôdzke v peknej kaviarni a takto príjemne vám ubieha čas. To sú veľmi skreslené predstavy okolia.
Kým v práci ste sa venovali iba konkrétnej pracovnej náplni, ako živnostník musíte okrem svojej práce viesť aj kancelársku agendu, riešiť vzťahy s dodávateľmi a spolupracujúcimi firmami, robiť si reklamu a hľadať zákazníkov. Viesť účtovníctvo a každú zmenu a potvrdenie vybaviť na úradoch. Pritom sa neustále vzdelávať v podnikaní aj vo svojom obore a sledovať zmeny v legislatíve.
Takže pracovný deň začína skoro ráno a často končí v noci. Aj hodne neskoro v noci. Lebo keď prídete od klienta, zo stavby, alebo od dodávateľa, musíte prísť domov a začať premýšľať nad zadaním klienta, potom skicovať, navrhovať, kresliť, potom vybaviť e-maily, zároveň vám zvoní kopec telefonátov, atď…
Samozrejme čas letí a medzitým prídu domov deti s ktorými sa učíte, manžel ktorý chce jesť, takže samozrejme musíte aj navariť a upratať. K faktúram, účtovníctvu a vzdelávaniu si sadáte večer. Často vtedy dokončujete aj prácu na návrhoch, lebo až vtedy máte konečne pokoj a kľud na sústredenú prácu.
V okolí počujem občas vety, že služby, ktoré si dizajnér naúčtuje sú drahé. „Veď nejaký študent mi to nakreslí za 50,- eur, tak ako to, že štúdio, alebo dizajnér chce za návrh 250,- eur?“
Nik si ale neuvedomí, že cena služby nie je iba cena materiálu, alebo vaša hodinovka. Musíte si tam zarátať aj čas, kedy ste hľadali najvhodnejšie riešenie a nápad, kedy ste skicovali a zahadzovali nevhodné riešenia do koša. Zarátať náklady na dopravu (keďže musíte navrhovaný priestor vidieť a zamerať, väčšinou na vlastnom aute), potom idete do predajne vybrať najvhodnejší dizajn podlahy a k nemu dolaďujete nábytok a farby (čo sa nedá od počítača, alebo len z katalógu, kde sú obrázky skreslené).
To sú zase hodiny času a prevezené kilometre, alebo kreslíte ďalšie hodiny návrh na výkonnom počítači a programy v ktorých pracujete sú drahé a musíte si pravidelne priplácať aktualizáciu, atď., atď. To všetko sa premietne do ceny.
To sú všetko vaše podnikateľské náklady, na ktoré si musíte zarobiť. K tomu treba prirátať samozrejme dane, odvody, platby za telefón, elektriku, poistenie a rôzne školenia. Toto všetko si však už klient neuvedomuje.
Áno možno nejaký študent, alebo samozvaný dizajnér, ktorý si iba popri práci privyrába si naúčtuje iba svoj čas a často ani to nie. Ale skutočne chce klient zveriť svoje budúce bývanie a teda svoje pohodlie a zdravie amatérovi, ktorý sa na počítači s nábytkom a farbami iba hrá? Ktorý nerieši vhodnosť ergonómie, kvalitný pôdorys a nepremýšla o koncepcii návrhu v celku tak, aby celý byt pôsobil harmonicky a ucelene a hlavne prakticky a pohodlne?
Aj s tým sa často stretávame. Ale ak klient šetrí na sebe a svojom živote, tak to potom nie je vhodný klient. Je to ako keby si pacient vybral miesto operácie, že zhltne dva paralény. Tak to ale nefunguje.
Klienta treba nielen pochopiť ale aj naviesť správnym smerom, lebo keď mu dodávame svoje služby, tak mu vlastne zlepšujeme jeho budúce bývanie a život na mnoho ďalších rokov. Postaviť dom tiež nedáme študentovi, ale majstrovi, ktorý už má skúsenosti. A to si musí klient uvedomiť.
Tým pádom sa človek, ktorý pracuje sám na seba stáva aj psychológom a školiteľom. Musí klienta osloviť, zaujať a presvedčiť o správnosti návrhu. Hlavne vtedy, ak klient požaduje veci, ktoré dizajnér vie, že by neboli dobrým riešením.
Takže nie je to také ideálne, ako to vidí okolie. Práca z domu nie je kľud a pohoda. Peniaze, ktoré zarobíte nie sú celé vaše, ale veľkú časť z nich odvádzate ďalej, alebo z nich platíte réžiu podnikania.
No a samozrejme okrem svojej práce musíte byť aj účtovník, stratég, manager, PR a vizionár a discilinovaný pracant. Musíte si dávať ciele a tie sa snažiť dosiahnuť, ak chcete stále v podnikaní rásť.
Podnikanie nie je len o slobode, ale aj o zodpovednosti a neustálom vzdelávaní. O plánovaní a dosahovaní cieľov. Je však aj o dobrom pocite, že dokážeme ľuďom okolo pomôcť svojimi radami a službami, pretože o bývaní a hlavne kvalitnom bývaní vieme veľa.
Napriek tomu si podnikanie vyberá za svoj životný cieľ stále viac žien. Nechcú byť zviazané v zamestnaní, ale chcú si svoj život tvoriť samé. A to je veľmi dobre, lebo veľa žien má v sebe dary a talenty, ktoré dokážu iným v ich starostiach a problémoch pomôcť.
Takže ich podnikanie má veľký presah. Nielen vytvoria potrebnú službu, ale ňou ešte aj ovplyvňujú a zlepšujú životy ostatných. Vtedy sa podnikanie stáva poslaním a životným naplnením. Vtedy nedostatok kľudu a pohody pri práci vyváži fakt, že naša práca má hlboký zmysel.
Práve preto sa venujem aj pomoci začínajúcim dizajnérkam urobiť ten rozhodný krok a rozbehnúť svoju vlastnú kariéru. Už o pár dní začínajú tieto kurzy:
online kurz TRÉNING NAVRHOVANIA INTERIÉRU s dizajnérkou
V ňom si vyskúšate reálne zadania od klientov a zistíte, či na navrhovanie máte, alebo nie, kde máte ešte medzery a slabiny.
A na jeseň sa otvorí online kurz AKO ROZBEHNÚŤ KARIÉRU DIZAJNÉRA
V ňom vám ukážem moju cestu, ako som v zrelom veku vykročila za svojim snom a odišla zo zamestnania a začala podnikať. Ako sa prezentujem, kde hľadám klientov, ako si stanovujem cenu za návrhy, s kým a ako spolupracujem a vlastne celú moju cestu, ako som postavila svoju firmu a úspešne podnikám už osem rokov.